6 Tips voor omgang met angstige paardenmomenten

80% van de mensen heeft wel eens last van angst bij de omgang met paarden. Bij de één is dat een kort moment, maar bij sommigen is het hardnekkiger en werkt het zelfs belemmerd. Herkenbaar? Hierbij 6 Tips om over je angst heen te komen.

Waarom angst?
Angst is een normale emotie die energie geeft om te vluchten in situaties waarin je jezelf moet beschermen en waarbij onmiddellijke actie nodig is. Jezelf en dus je lichaam beschermen, is belangrijk bij de omgang met paarden. Want we weten allemaal dat 500 kilo krachtige spiermassa in combinatie met vluchtinstinct wel eens vaker kan leiden tot spannende situaties. – “the only difference between a horse and a squirrel is 600 kilo” – Pat Parelli. 

Gepaste angst
In sommige situaties is een angstige reactie heel gepast.
Bijvoorbeeld wanneer je naast een paard staat en deze ineens om een of andere reden wild om zich heen schopt. In een dergelijke situatie zorg je dat je snel uit de ‘kick-zone’ bent. Maar er zijn ook situaties waarin een angstige reactie eigenlijk niet gepast is. Bijvoorbeeld wanneer je van je paard bent afgevallen omdat het schrok en je de keer erna weer met wat knikkende knieën opstapt terwijl het paard nu rustig is. Op dat moment is er geen directe aanleiding om angstig te zijn, behalve de negatieve ervaring die je ervoor had.

De angst die je ervaart op momenten dat er geen directe aanleiding voor is, kan – wanneer je ze niet overwint – belemmerd werken. Paarden zijn ontzettend gevoelig en pikken de onzekerheid of angst op uit je houding, lichaamstaal en ademhaling. Dit werkt verstorend en slaat een deuk in de relatie met je paard.

We dromen allemaal van de doelen die we met onze paarden willen bereiken. Het zou zonde zijn als angst er voor zorgt dat je ze niet kunt bereiken. Dus help jezelf om je dromen te bereiken en doe er wat aan!

1. RET jezelf

RET is een bekende therapie en staat voor Rationeel Emotieve Therapie (later REBT genoemd). De kern van de therapie is dat je eigen denken, ideeën en beleving de oorzaak zijn van je gevoel. Door gericht te kijken naar de werkelijke dreiging van een situatie en je minder laten meeslepen door je eigen gevoelens maakt dat je je emoties kunt aanpakken.

Aan de hand van het eerder genoemd voorbeeld beschrijf ik hoe je dit kunt inzetten:

A = de situatie:                                  Je stapt voor het eerst weer op je paard nadat je vorige keer er vanaf gevallen
bent en je voet gekneusd hebt

B = de gedachten over de situatie:  Je bedenkt dat het best spannend is de eerste keer weer rijden nadat je bent gevallen. Maar je paard en jij konden er allebei niets aan doen, het was toeval. Tenslotte ben je de afgelopen jaren niet gevallen ook al schrok je paard en is de kans dus klein dat het opnieuw gebeurd dat je paard schrikt én je er opnieuw van af valt.
! Probeer zo realistisch mogelijk te kijken en te denken over de situatie.

C = de gevolgen:                               Je ontspant en hervat de training waar je de vorige keer gebleven was

->  Niet A, de situatie, maar B, je gedachten over de situatie -> bepalen C, de gevolgen.


2. Geef het vorm

Het klinkt misschien raar, maar door op een angstig moment het gevoel een vorm te geven kun je er beter mee omgaan.

  • Geef het gevoel een kleur. Kan iedere kleur zijn
  • Geef het gevoel een cijfer. Waarbij 10 staat voor extreme angst en 1 voor een heel klein beetje angst
  • Stel jezelf de vraag waar het gevoel zit? Zit het in je buik, je hoofd, je benen? Of ergens anders?
  • Hoe beweegt het gevoel? Van boven naar beneden? Of zakt het juist naar je benen? Probeer er een beeld van te maken hoe het gevoel beweegt
  • Geef opnieuw het gevoel een kleur, maar dit keer een lichtere kleur
  • Geef opnieuw het gevoel een cijfer
    Probeer het maar eens. Je zult merken dat het werkt en dat je steeds een lager cijfer kunt geven

3. Geen paniek! Misleid je hersenen

Zit je er midden in en slaat de paniek toe? Help je hersenen weer om te schakelen van instinctieve modus naar rationeel denken.

Doe het volgende:

  • Maak een paar sommen. Bijvoorbeeld hoeveel is 134 + 165? Maak ze niet te gemakkelijk, maar net zo dat je er even over na moet denken
  • Bij sommigen mensen slaat paniek direct op hun ademhaling. Concentreer je daarom volledig op je ademhaling. Adem in door je neus en laat de lucht in je longen lopen en voel hoe je borstkas uitzet. Adem daarna langzaam uit door je mond en voel hoe de lucht uit je longen verdwijnt en hoe je borstkas weer kleiner wordt
  • Zing of neurie een liedje. Is ook meteen goed voor je ademhaling want door het zingen ga je automatisch ook dieper ademen

4. Confrontatie aangaan en voorbereiding

Probeer zo min mogelijk toe te geven aan je angst en ga angstaanjagende situaties als het kan niet uit de weg. Eventuele reacties van je lichaam zoals een benauwd gevoel, trillen en zweten horen erbij en zakken na een tijdje weer weg ook wanneer je de confrontatie aan gaat.

Voorbereiding is key en zorgt voor zekerheid! Want zodra je een plan hebt en ook een plan B, dan geeft dat rust. Door de basiscommunicatie tussen jou en je paard te verbeteren kun je een enorme stap zetten en neemt het wederzijds vertrouwen en respect toe waardoor het ook stukken veiliger wordt. Zie Basis Grondwerkoefeningen


5. Praat erover

Niks om je voor te schamen. Het overkomt ook de beste. Er zijn veel topruiters die na een flinke val hulp gezocht hebben van een coach om weer zelfverzekerd in het zadel te kunnen zitten. Door toe te geven dat je op bepaalde momenten angstig of onzeker bent, werk je feitelijk al aan de oplossing.
Laat bijvoorbeeld je instructeur weten dat je bang bent zodat hij of zij hier rekening mee kan houden en je hierbij kan begeleiden. Geen instructeur? Praat erover met een vriend/vriendin.


6. Professionele hulp

Heb je al veel geprobeerd en blijf je toch last houden van je angst? Zoek dan professionele hulp, want hoe langer je last hebt van angst des te moeilijker het is om er vanaf te komen. Zoek maar eens via Google op ‘NLP coaching’


Zie ook:

– Hoe bereik je meer vooruitgang in de training van je paard?
– Hoe herken ik angst bij mijn paard?

(Visited 1.093 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *