Appuyeren

Wanneer je met de oefening Appuyeren wil gaan beginnen is het belangrijk dat de basis communicatie met je paard goed is, zodat jij het paard begrijpt en het paard jou (zie Basis grondwerkoefeningen) en het paard de voorgaande 7 oefeningen al voor 75% beheerst.:

De werking van de (academische) kaptoom, Oefening 1
Het aanleren van stelling en buiging in stilstand, Oefening 2,
LVO op de volte, oefening 3,
Rechtuit met buiging, oefening 4,
Schouderbinnenwaarts oefening 5,
Travers, oefening 6,
Renvers, oefening 7


Stap Acht

Door de oefening Renvers heeft het paard geleerd om zonder aanleuning van de wand meer op eigen benen te lopen, waardoor de balans sterk verbeterd. Als jij en je paard dit goed beheersen kun je weer verder oefenen.

Dit kun je doen met het appuyeren. Het appuyement is een renvers of een travers op de diagonaal. Het paard beweegt zijwaarts maar tegelijkertijd ook voorwaarts en het hoofd is gesteld in de richting waar het paard naar toe gaat. Doordat je de oefening uitvoert op de diagonaal heeft het paard geen enkele steun meer van de wand en dient het paard goed op eigen benen te lopen en aan de hulpen te zijn.

 

Voordelen voor het lichaam
  • Appuyeren heeft feitelijk dezelfde gymnastiserende werking/voordelen voor het lichaam als de Travers/Renvers.
  • Het zorgt ervoor dat de achterbenen gelijkmatig leren om de achterhand te dragen en vooruit te stuwen. Doordat de achterbenen meer gewicht moeten gaan dragen worden de spieren sterker, net als bij gewichtheffen.
  • De beide schouders van het paard kunnen vrijer bewegen. Dit komt omdat het paard in deze oefening, het binnenachterbeen meer onder het zwaartepunt leert zetten én ook het buitenachterbeen meer onder het zwaartepunt leert zetten. Om en om meer gewichtopname op beide achterbenen. Dit komt omdat het paard op de diagonaal beweegt.
  • Het paard leert beter tussen de hulpen te bewegen en het is heel goed zichtbaar maar vooral ook voelbaar wanneer het paard de balans of de buiging verliest.
  • Het paard gaat door de verzamelende werking automatisch meer het gewicht verplaatsen naar de achterhand, krijgt meer balans en wordt licht in de hand.
  • Deze oefening zorgt er ook weer voor dat de voorgaande oefeningen beter uitgevoerd kunnen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 252 times, 1 visits today)