Basisoefening 6 – Zijwaarts/Sideways Game 


In deze oefening leer je het paard zich recht te maken en gemakkelijk zijwaarts te wijken met respect en soepelheid. 

Met de Basisoefening 3: Wijken voor beweging/Porcupine game, Basisoefening 4: Voorwaarts-achterwaarts/Yo-Yo game en Basisoefening 5: Volte/Circling game ontwikkel je de impuls van het paard (impuls = voorwaarts en achterwaarts in gelijke mate).

Ook een kalmerende oefening?

Zijwaarts is een beweging die niet veel gebruikt wordt door paarden. Het is natuurlijk voor hen, maar niet zo belangrijk voor hun overleving als voorwaarts. Dit heeft te maken met het feit dat het paard zijn benen moet kruisen bij het zijwaarts gaan en dat is niet zo’n handige vluchttechniek. In het wild zal het paard pas zijn benen kruisen om snel even achter zich te kunnen kijken of hij nog achtervolgd wordt. Wanneer hij op deze manier vanuit vlucht zijn benen kruist, dan gaat hij een paar seconden van right brain (instictieve modus) naar left brain (denkende modus) en kan hij bedenken of het nog steeds nodig is om te vluchten.

Mocht je paard schrikachtig, opgewonden (right brained) worden, dan zal een stukje of een flink stuk (soms duurt het best een tijd voor een paard de ‘knop’ kan omzetten) zijwaarts helpen om hem weer ‘left brained’ te krijgen. Ook vanuit het zadel kun je dit goed toepassen om je paard te kunnen kalmeren.

Het is belangrijk om je paard zijwaarts te leren!

Zodra je je paard vraagt om zijwaarts te bewegen, kan het paard niet meer zo op zijn voorhand blijven leunen, want dan kan het simpelweg de schouders niet verplaatsen. Het is het begin van het paard gymnastiseren.

Vanuit de simpele zijwaartse bewegingen kun je gaandeweg bouwen aan meer geavanceerde bewegingen zoals het appuyement, werkpirouette, vliegende galopwissels, spins, cutting etc. Maar zonder een goede zijwaarts zijn deze oefeningen feitelijk onmogelijk. Meer praktisch gezien is een goede zijwaarts ook heel handig om gemakkelijk een hek open en dicht te doen, op te stappen vanaf een hek of stoel of iets aan te geven aan iemand anders als je bijvoorbeeld aan het rijden bent.


Belangrijke Principes

Voordat je begint met het oefenen van deze oefening, het zijwaarts gaan, moeten de eerste 5 basisoefeningen al wat onder de knie zijn, voor 2/3 ongeveer. Mocht je problemen ondervinden bij deze oefening, ga dan terug naar de vorige basisoefening en verbeter deze eerst. In het begin kun je deze oefening het beste aanleveren met de 12-ft line (touw van ongeveer 3 meter lengte). Later kun je ook gebruik maken van langere lijnen en uiteindelijk helemaal geen lijn of touw.

Hoe leer je je paard dit aan?
  • Check eerst of je met Basisoefening 3: Wijken voor beweging/Driving game ervoor kunt zorgen dat je de voorhand en de achterhand van het paard afzonderlijk van elkaar kunt laten wijken. Als dat lukt vanaf beide kanten, dan kun je het paard zijwaarts vragen.
  • Zet het paard met zijn neus tegen een hek of wand zodat hij niet voorwaarts kan. Ga naast het paard staan, in het midden van het paard met je gezicht richting het paard en vraag d.m.v. het Wijken voor beweging/Driving game eerst de voorhand een beetje van je af te bewegen, dan de achterhand, dan de voorhand en vervolgens weer de achterhand. De ‘stick’ gebruik je hierbij als een soort van ruitenwisser, zachtjes van links naar rechts, waardoor je de voorhand en de achterhand uiteindelijk gelijktijdig zijwaarts kunt laten gaan.
  • In het begin vraag je vooral niet teveel en beloon je het paard uitgebreid bij een paar stapjes. Die paar stapjes bouw je uit tot je het paard 20, 30, of meer stappen achter elkaar kunt laten doen.
  • Kijk met hoe weinig je het paard zijwaarts kunt laten gaan en beoordeel zelf steeds in welke ‘fase’ van het Wijken voor beweging/Driving game je zit.
  • Mocht je paard achterwaarts gaan, dan komt dit meestal doordat het paard je niet begrijpt. Oefen op dat moment Basisoefening 1: Vertrouwen opbouwen en werk verder aan je Basisoefeningen 2 en 3.
  • Als je bij het zijwaarts gaan meer de achterhand van je paard ziet dan zijn hoofd, dan moet er wat gewerkt worden aan het overstappen van de achterbenen ipv het voorwaarts bewegen ervan.
  • In het begin is het achterblijven van de achterbenen nog niet zo’n punt, het paard moet eerst het principe snappen en ontspannen bewegen (sommige paarden zijn stijf in de achterhand en kunnen hier wat moeite mee hebben ga dus langzaam..). Later kun je hem vragen wat meer zijn achterhand mee te nemen tot hij uiteindelijk helemaal recht zijwaarts kan.
Lichtheid die zich doorvertaald in het zadel

Hoe lichter en zachter je kunt zijn bij het grondwerk, hoe beter dit zich ook terug vertaald in het zadel. Je paard leert om eerst licht te reageren op de grond. Dit is de eerste stap en zorgt vervolgens ook voor een verbinding met jou vanuit het zadel. Het draait eigenlijk allemaal om het ontwikkelen van gevoel voor zowel jou als het paard. Op termijn wordt je effectiever om bepaalde zaken eerst vanaf de grond aan te leren zodat ze uiteindelijk ook duidelijk zijn als je rijdt.

Bijvoorbeeld door met Basisoefening 2: Wijken voor druk/Porcupine game de achterhand te laten wijken. In eerste instantie raak je het paard vanaf de grond aan op zijn achterhand. Omdat je vanuit het zadel niet zover kan reiken met je been, kun je gaandeweg steeds verder naar voren het paard aanraken vanaf de grond tot dat je hem kunt laten wijken vanaf het punt waar ook je been zich bevindt wanneer je rijdt.

Wanneer we het paard nieuwe dingen aanleren, doen we dit eerst vanaf de grond en later pas vanuit het zadel, op deze manier hoeft het paard alleen zichzelf te balanceren in nieuwe oefeningen en dat is gemakkelijker dan met een ruiter op zijn rug.

Meer info

Ondanks de bovenstaande lap tekst is er nog véél meer wat interessant is om te weten over deze basisoefening. Heldere uitleg ook met beeld vind je via de dvd’s van Parelli. Maar ook andere paardentrainers beschrijven ‘Zijwaarts bewegen’.


Zie ook:

– Basisoefening 1 – Vertrouwen opbouwen/Friendly game
– Basisoefening 2 – Wijken voor druk/Porcupine game
– Basisoefening 3 – Wijken voor beweging/Driving game
– Basisoefening 4 – Voorwaarts-Achterwaarts/Yo-Yo game
– Basisoefening 5 – Volte/Circling game
– Basisoefening 7 – Omgang angst/Squeeze game

(Visited 924 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *