Beter paarden trainen – 8 Trainingsprincipes

Hoe leert een paard? Hoe kun je je paard iets leren? Hoe zorg je ervoor dat het paard jouw ‘hulp’ zo snel mogelijk begrijpt en doet wat je van hem vraagt?

Bij de omgang met onze paarden hebben we nu eenmaal veel training nodig. Kijk maar eens naar de weg die een jong paard moet afleggen voordat het gebruikt kan worden om op te rijden.

Degene die deze site kennen of al eens vaker bezocht hebben weten dat ik fan ben van Parelli Natural Horsemanship, maar uiteraard sta ik ook open voor andere inzichten. Wel is me opgevallen dat er ontzettend veel verschillende methoden zijn en even zoveel mensen die beweren dat ze een unieke en speciaal door hen ontwikkelde methode hebben gevonden om paarden te trainen. Dat is leuk en waarschijnlijk goed voor hun marketing en portemonnee, maar ik dacht laat ik eens op zoek gaan naar welke inzichten ook écht onderzocht zijn op paarden met deugdelijke onderzoeken.

 

Systemen zijn goed, principes zijn waarschijnlijk beter

Een systeem of een bepaalde structuur (welke de meeste methoden voor training aanbevelen) waarin een volgorde van bijvoorbeeld oefeningen wordt gehanteerd is goed en geeft houvast, maar je moet voorzichtig zijn en het niet overdrijven. Ieder paard is anders en wat bij het ene paard werkt hoeft niet te perse bij een ander paard te werken. Het is belangrijk te bekijken wat het paard mentaal nodig heeft (een schrikachtig en angstig paard kun je beter anders behandelen dan een zelfverzekerd en dominanter paard), maar ook fysiek (een overbouwd paard zou best regelmatig met zijn neus wat lager mogen lopen dan op ‘boeghoogte’).

Zijn er principes welke op ieder paard van toepassing zijn? 
Het antwoord op deze vraag is: ‘Ja’, volgens Andrew McLean. Hij beweert dat je ieder paard kunt trainen met de volgende principes, simpelweg omdat het aansluit op de behoeften en kenmerken van Paarden. Andrew McLean is dr. op het gebied van ‘Equine cognition and learning’ in zijn proefschrift beschrijft hij onder andere 8 Trainingsprincipes welke hij in 2003 op een internationaal congres voor de eerste keer heeft toegelicht.

 

8 Trainingsprincipes op een rij

De trainingsprincipes worden uitgebreid beschreven op: http://www.horsemagazine.com/thm/2014/12/principles-of-horse-training-with-andrew-mclean/

Hieronder heb ik deze voor het gemak kort aangestipt en geprobeerd te vertalen.

  1. Druk Principe: het weghalen van druk die wij op het paard uitoefenen bevordert en beloont ieder gedrag wat vooraf gaat aan het moment van het weghalen van de druk (bv: beenhulp, sporen, zweephulp etc.). Het is dus niet de druk waar het paard van leert, maar juist het wegnemen van de druk.
  2. Pavlov’s Principe: ontspanning en oplettendheid kan alleen maar plaatsvinden wanneer het paard reageert op voorspelbare signalen welke niet over de pijngrens gaan. Het is dus heel belangrijk dat het paard onvoorwaardelijk leert reageren op lichte hulpen bij iedere omgang met het paard, zowel bij grondwerk als bij het rijden.
  3. Eén hulp Principe: geef 1 hulp per keer (dus trek niet aan de teugels (stop) en gebruik je benen om voorwaarts te gaan op hetzelfde moment). Uiteraard kun je kort achter elkaar verschillende hulpen geven, maar verschillende hulpen tegelijkertijd zijn voor het paard onbegrijpbaar.
  4. Verfijning Principe: de reacties van het paard moeten geleidelijk verbeterd worden, stap voor stap, van aangeleerde reactie tot aangeleerde reactie, steeds toewerkend naar het uiteindelijke doel. Vraag dus niet teveel ineens en beloon iedere poging van het paard in de juiste richting.
  5. Verhouding Principe: sterkere hulpen moeten leiden tot sterkere reacties van het paard. Geef je bijvoorbeeld een lichte beenhulp, dan zou dit moeten leiden tot een kleine voorwaartse reactie van het paard. Geef je een sterkere beenhulp dan zou deze moeten leiden tot een sterkere voorwaartse reactie.
  6. Op eigen benen Principe: het paard dient zelf te kunnen bewegen (zowel vanaf de grond als onder het zadel) zonder een vorm van teugel- of beenhulpen, want anders wordt het meer en meer ongevoelig voor deze hulpen.
  7. Angst Principe: angst is door paarden snel geleerd, niet snel vergeten en wordt meestal sterk gekoppeld aan de beweging van de benen van het paard (de echte vluchtreactie). Het is heel belangrijk om angst bij paarden ter herkennen (angst is de grootste vijand van de trainer). Meeste mensen kennen de sterke signalen, maar het snel ontdekken van lichte angstreacties bij paarden en deze verminderen helpt om te voorkomen dat paarden angst ervaren.
  8. Mentale Principe: waarderen en erkennen van de overeenkomsten en verschillen in de mentale vermogens tussen paarden en mensen is cruciaal. Overschatting van de mentale vermogens leidt tot allerlei aannames welke slechte gevolgen hebben voor het paard. ‘Het paard deed het express’…. is flauwekul. Het paard reageert simpelweg om een situatie, hulp etc.

 

Parelli en de 8 Trainingsprincipes

Wat was er eerder de kip of het ei?  Heeft Andrew McLean in zijn onderzoek misschien wat meegenomen uit de Parelli methode en deze vervolgens gebruikt voor zijn onderzoek? Pat Parelli startte hier tenslotte al mee in 1981. Of hebben Pat en Linda Parelli de uitkomsten van o.a. het onderzoek van Andrew McLean gebruikt als aanvulling voor hun methode? Ik vind in ieder geval dat er veel van de 8 trainingsprincipes terugkomen in ‘Parelli Natural Horsemanship’ en ik vind dat positief.

 

Geïnteresseerd? Meer weten?

Er is heel veel meer info te lezen over wat Andrew McLean beschrijft over de wetenschap achter het trainen van paarden. Zoals uitgebreide informatie per principe (http://www.horsemagazine.com/thm/2014/12/principles-of-horse-training-with-andrew-mclean/). Ook heeft Andrew McLean verschillende boeken uitgebracht.

 

Zie ook:

Paardengedrag herkennen essentieel voor het trainen van paarden
Hoe word je een succesvol trainer voor je paard?
Basis Grondwerkoefeningen

 

 

(Visited 605 times, 1 visits today)

3 Comments

  1. Amara

    Ja, gelukt! Bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *