Clinic Hartslagmeting

8 december 2016 heb ik een interessante clinic Hartslagmeting bij paarden bijgewoond van dierenarts Sopfie Ven, georganiseerd door Mijten paardenvoeders.

Hieronder een korte samenvatting van de informatie die werd gedeeld.

Het paard is een super atleet. Vooral als we de capaciteiten vergelijken met ons, mensen. Zo kan de hartslag van een paard veel variëren, het kan meer vertragen en versnellen als onze eigen hartslag. Het paard is ook in staat om rond de 300 liter bloed per min rond te pompen. Wat een enorme hoeveelheid is. Ook de longen van een paard hebben een enorme capaciteit, als je alle cellen uit zo spreiden zou het gaan om tientallen m2! Door miljoenen jaren evolutie is het lichaam van het paard veranderd in een dier wat gemaakt is voor inspanning, kracht en snelheid.

 

2 Soorten Training 
  • Aerobe training. Lage intensiteit en langdurige inspanning
  • Anaerobe training. Korte duur en hoge intensiteit

Met aerobe training is er voldoende zuurstof beschikbaar en wordt er vooral vet en/of suikers verbrand. Denk bv aan veel stappen, draven etc.
Met anaerobe training is er weinig tot geen zuurstof beschikbaar en worden er vooral suikers verbrand. Denk bv aan krachttraining zoals springen of specifieke gymnastiek/dressuur oefeningen.

In je training is het verstandig om 95% Aerobe training te gebruiken en 5% anaerobe training.

Bij anaerobe training wordt er lactaat opgebouwd in de spieren (verzuring). Lactaat is een stof die door het lichaam in de spieren gevormd wordt nadat er onvoldoende zuurstof in de spieren is om nog goed te kunnen functioneren (samen te trekken). Voelt als een branderig gevoel en veroorzaakt spierpijn.

 

Verantwoord trainen

Het paard mag dan wel een super atleet zijn, maar het is belangrijk om altijd een goede balans te bewaren tussen vooruitgang en overbelasting. Daarom kun je het beste de belasting langzaamaan laten toenemen. Conditie en spierkracht zijn redelijk eenvoudig en snel te verbeteren, maar wat veel mensen niet weten is dat het lang duurt voordat Pezen en kraakbeen gewend is aan een bepaalde belasting. Deze overbelasten dus heel snel. Een paard heeft maar liefst 2 jaar nodig voordat pezen en kraakbeen optimaal ontwikkeld zijn.

De basis van je conditietraining is staptraining. Long slow distance. Het trainen op snelheid, kracht en souplesse is anaerobe training en biedt o.a. weerstand tegen verzuring. Vaardigheden en mentale training zijn ook belangrijk. Vooral ook om de geest van je paard happy te houden.

 

Meten is weten

Er zijn diverse manieren om te kunnen meten wat training doet met het lichaam.
Zo kan er gebruik worden gemaakt van:
– co2max meting door middel van een loopband en zuurstofmasker
– Lactaatmeting overgang aeroob naar anaeroob doo rmiddel van bloedonderzoek
– Hartslag meten door middel van hartslagmeting
– Hartslag versus lactaatmeting zijn het meest betrouwbaar

Aanpassing van pezen en kraakbeen is eigenlijk niet te meten. Wat wel een grove indicatie kan geven is door de omtrek van het pijpbeen te meten en deze na een jaar nog eens op te meten en dit met elkaar te vergelijken.

Wil je de lichamelijk gesteldheid van je paard beoordelen dan kan een klinisch- en bloedonderzoek een indicatie geven. Ook een inspanningstest kan een goede optie zijn.
Veel mensen denken dat het uiterlijk van het paard ook wat zegt over de conditie, maar dit is niet betrouwbaar. Het ene paard kan beter gebouwd zijn of genetisch gezien over meer spiermassa beschikken, maar dat zegt niets over de conditie.

 

Hartslagmeting meest eenvoudig te meten 

De hartslag zegt vrij veel over de lichamelijke gesteldheid. De functies van het hart zijn: warmte genereren, zuurstof en afvalstoffen afvoeren en onderhoud van de bloeddruk.
Het hart werkt samen met andere systemen in het lichaam. Een aanpassing in de hartslag kan dus ook een indicatie zijn dat er wat mis is met het lichaam. Daarom is het goed om te weten wat de normale hartslag is van je paard en om de zoveel tijd de hartslag eens na te meten.

Verder is het zo dat de hartslag een goede indicator is van de conditie. Des te beter de conditie,  des te lager de hartslag, eigenlijk ook in rust.  Ook geldt dat met een betere conditie, de hartslag sneller weer daalt. Deze zou binnen 2 a 3 min weer onder de 100 slagen moeten zijn, dan is je paard in een goede conditie.

 

Gebruik van de hartslagmeter

Trainen met de hartslagmeter kan je iets zeggen over de overgang van aerobe naar anaerobe training en dus wanneer de training van je paard zwaar begint te worden. Gemiddeld genomen bij training onder het zadel, begint er met een hartslag rond de 200 behoorlijk lactaat op te bouwen. Je kunt in de regel dan nog een paar minuten doorgaan, maar daarna moet je de intensiteit of de snelheid van de training afbouwen.

Dit overgangspunt, dus van aeroob naar anaeroob is per individu en per discipline verschillend en ook zijn de omstandigheden waarin getraind wordt bepalend. Simpelweg trainen en alleen maar kijken naar de hartslagmeter is dus niet verstandig, je zult altijd je gezonde verstand en ogen moeten gebruiken, maar het is een mooi middel om bij het trainen te gebruiken.

Wat je ook kunt doen is de hartslagmeter gebruiken en bijvoorbeeld een afstand van 2 km nemen en daarbij proberen een vaste hartslag of een vaste snelheid aan te houden. Je zult merken als je de afstand – en heel belangrijk, de omstandigheden zoals ondergrond, temperatuur probeert gelijk te houden – je een geleidelijke verandering en verbetering zult zien en je paard dus beter een vaste snelheid aan kan houden of met een vaste hartslag uiteindelijk meer km’s kan afleggen en het dus langer vol kan houden.

Ben je op zoek naar een goede hartslagmeter? Polar is blijkbaar één van de beste merken en dan in combinatie met de aparte elektrodes in plaats van de elastische band omdat de aparte elektrodes gemakkelijker aan te brengen zijn en beter meten op verschillende type paarden.

Ik vond het erg interessant en ben van plan zelf ook een hartslagmeter aan te schaffen.