Gymnastiseren


Grondwerk Gymnastiseren en Rechtrichten van het paard


Gymnastiek heeft als doel het lichaam te bewegen. Op een zodanige manier dat het zorgt voor een sterk, soepel en gezond lijf, maar ook een gemotiveerde geest!

Noa mijn knappe 23 jarige ruin in een korte compilatie van de gymnastiserende oefeningen vanuit de voorpositie


Voor het paard is een fit lichaam heel belangrijk, zeker als we ook op het paard willen rijden.

Een paard is door de natuur niet gemaakt om op te rijden. Het is ook niet geboren met een perfect symmetrisch lichaam. Ieder paard heeft net als ieder mens, scheefheden. Hierin is ieder paard uniek. De linker-en rechterkant van het lichaam kunnen anders gevormd en anders gespierd zijn. Dit kan leiden tot ‘scheefheid’ en tot ‘zwakke plekken’.



Voorwaarden

Rekening houden met de biomechanica van het paard is erg belangrijk. Daarnaast dien je een goed Basiscommunicatie te hebben met je paard voordat je start met de gymnastiserende oefeningen.

Haast je Langzaam!

Neem de tijd en je zult zien dat je deze aan de achterkant terug wint


Stap 1: Bepalen scheefheden

Deze fase is het vertrekpunt, het is handig om eerst de verschillende scheefheden/zwakheden bij het paard vast te stellen.

Deze scheefheden/zwakheden zijn voor ieder paard anders en door deze in kaart te brengen wordt duidelijk hoe het paard weer in evenwicht kan worden gebracht. Klik hier voor het bepalen van scheefheden/zwakheden



Stap 2: Gymnastiek Basis

In deze fase wordt het fundament gelegd om met het paard aan de hand te kunnen werken.

Werking Kaptoom

Het paard dient de werking van de kaptoom te begrijpen en moet in staat zijn het hoofd neerwaarts te laten zakken terwijl het in balans blijft staan.


Stelling en buiging in stilstand

Het paard dient te leren dat het naar beide zijdes gelijkmatig kan inbuigen terwijl het in balans blijft staan.


Volte

Het lopen van een Volte met LVO: L staat voor lengtebuiging, V voor voorwaarts neerwaarts O voor ondertreden en hiermee leert het paard een correcte volte lopen.


Longeren

Op afstand en met correcte LVO op een volte lopen ook wel LONGEREN genoemd.


Rechtuit met buiging/
Schoudervoor

Om met LVO rechtuit te lopen als
voorbereiding op de
schouder-binnenwaarts.


Stap 3: Gymnastiek 
Gevorderd I

Het paard leert aan de hand, gelijkmatig te buigen naar beide zijdes en zo de buigzaamheid van beide achterbenen te vergroten alsook de schoudervrijheid van beide voorbenen. Vanaf deze fase wordt het voor het paard mogelijk het zwaartepunt terug te brengen van de fragiele voorhand af naar de sterkere achterhand.


Schouder-
binnenwaarts 

Het paard leert het 
binnenachterbeen meer te belasten en dit dragend in te zetten en het krijgt hierdoor mee schoudervrijheid in het buitenvoorbeen. Daarnaast leert het paard het zwaartepunt meer terug te brengen naar de achterhand.


Travers

Het paard leert het buitenachterbeen meer te belasten en dit dragend in te zetten en het  krijgt hierdoor meer schoudervrijheid in het binnenvoorbeen. Daarnaast zorgt deze oefening ook voor het terug brengen van het zwaartepunt naar de achterhand.


Stap 4: Gymnastiek 
Gevorderd II

Wanneer het voorgaande allemaal onder de knie is, is het paard al een stuk soepeler en beter in balans. Het is dan tijd om weer een stap verder te gaan. Het paard leert fijner op de hulpen te reageren omdat er geen wand meer is waar het paard steun aan kan zoeken en de achterhand nog meer te buigen en te belasten.

Renvers

Deze oefening heeft hetzelfde doel als bij Travers, echter de oefening is gespiegeld. Hierdoor moet het paard beter aan de hulpen zijn omdat het geen aanleuning meer van de wand heeft. Tevens draagt deze oefening bij aan verdere verzameling en kan zo ook gemakkelijker Schouderbinnenwaarts, Travers aangeleerd worden op de volte en ook de oefeningen contra-galop en de galopwissel.


Appuyement

Beide achterbenen van het paard dragend in leren zetten. Hierdoor wordt er gelijktijdig gewerkt aan het buigzaam maken van beiden achterbenen.


Werkpirouette

Een kleine volte in Travers. Doordat de achterbenen een kleinere cirkel draaien dan de voorbenen moet het paard beide achterbenen vermeerderd buigen en kan het paard zich oprichten aan de voorkant.



Uiteraard kun je deze gymnastiserende oefeningen ook rijdend aanleren, maar het verdiend de voorkeur om in ieder geval eerst vanaf de grond tot en met Stap 2, Gymnastiek Basis.

Resultaat…. een paard met betere en meer 
symmetrische 
bespiering!!

Wanneer met succes de voorgaande fases zijn doorgelopen, is er al een hele grote stap gezet in de ontwikkeling van het paard, maar ook in die van jezelf!

Je zal merken dat je paard dan een flinke verandering heeft doorgemaakt. Wanneer je foto’s maakt gedurende de opleidingstappen, zal daarop te zien zijn hoe de spieren van je paard zich ontwikkelen. Maar naast het fysieke stuk, zal ook de relatie met je paard groeien door de intensieve samenwerking en je paard als het ware meer in balans komen in zijn reacties en doen en laten.

noa vroeger
Noa nu

Wil jij dit ook leren?

Of in de praktijk?