Handige rek- en strek oefening voor je paard

Naast een goede training waarin je op een verantwoorde manier werkt aan het soepeler en sterker maken van je paard, is het erg zinvol om wat rek en strekoefeningen oefeningen te doen met je paard zodat je kunt checken of je paard los is in zijn lijf en hem los kan houden. In deze tip aandacht voor de oefening ‘Snoepjestest XL’. 

Snoepjestest XL
Velen kennen de ‘snoepjestest’ waarbij je naast het paard gaat staan en het paard vraagt om zijn hoofd, hals en romp te buigen richting zijn buik, zowel links als rechts. Het doel hiervan is om te kijken of het paard aan beide kanten kan inbuigen.

De oefening die ik inmiddels onderdeel heb gemaakt van de routine met mijn paard is gelijk aan de snoepjestest, maar gaat nog wat verder. Voor een echte goede stretch dient het paard met zijn neus helemaal tot aan zijn achterbeen ter hoogte van de knie te komen. Dit vermindert stijfheid en maakt het paard soepel in zijn rug en nek waardoor het paard gemakkelijk naar beide kanten kan buigen. Ook zijn hiermee eventuele problemen in de hals snel op te sporen.

Hoe pak je dat aan?

    • Je paard dient eerst opgewarmd te zijn, stretch nooit koude spieren!
    • Zet je paard bij voorkeur op een harde ondergrond met halster om en halstertouw eraan.
    • Ga bij de schouder van je paard staan, met je rug tegen het paard aan. Met een wortel, appel of ander lekkers in je hand, vraag je de aandacht van je paard (bijvoorbeeld door even zachtjes op de schouder te tikken).
    • Zodra je paard zijn hoofd naar je toe buigt om het lekkers te pakken, ga je met je hand met het lekkers van zijn buik door richting zijn achterbeen ter hoogte van zijn knie.
    • Het paard wil het lekkers en zal daarom je hand volgen. Ga niet ineens het paard vragen om direct tot aan zijn knie te rekken, zelf kun je ook niet ineens een spagaat. Probeer eerst een klein stukje en geef het stukje wortel of appel niet meteen, maar probeer ervoor te zorgen dat het paard de strekoefening even volhoudt. Ideaal gezien ongeveer 10 seconden.

Tips:

      • Wanneer je net begint met de oefening en ook nog niet de oefening ‘stelling in buiging in stilstand’ hebt gedaan met je paard, zal het in het begin waarschijnlijk lastig zijn voor je paard om direct al ver te stretchen. Bouw het dus wat op. Het paard geeft zelf aan tot waar hij kan stretchen
      • 1 kant gaat eigenlijk altijd gemakkelijker dan de andere kant.
      • Doe de oefening 1 of 2 keer per week
      • Wanneer je paard zijn achterhand tijdens de oefening wegdraait, probeert hij de stretch te ontwijken. Om dit te voorkomen kun je oefenen langs een wand. Blijft het lastig dan is het beter om bijvoorbeeld advies van een osteopaat of fysiotherapeut in te winnen.
      • Kantelt je paard zijn hoofd helemaal tijdens de oefening en kan hij maar een klein stukje strekken, dan kan het zijn dat er een blokkade zit tussen nekwervels. Het is dan raadzaam om eventueel een osteopaat naar het paard te laten kijken.
      • Kan je paard maar een klein stukje strekken, ook dan kan het zijn dat er een blokkade zit in de nekwervels. Het is dan ook raadzaam om eventueel een osteopaat naar het paard te laten kijken.

 

Zie ook:

– Scala aan rek-en strekoefeningen

(Visited 7.001 times, 2 visits today)

2 Comments

  1. Sanne

    Hallo,
    Handig deze rek en strek oefeningen !

    Ik heb een paard dat vaak een stijve schouder heeft. Ze is op jonge leeftijd hard getraind en hierdoor nu waarschijnlijk versleten.
    Haar schouder links voor heeft ze af en toe last van. Ook voetje geven wil ze dan niet (goed).
    Is deze oefening geschikt voor haar? om haar hoofd naar links en naar rechts te stretchen?
    En we wouden haar aanleren om op het blok te staan. Is dit goed voor haar? Is dit ook een beetje een stretch manier?

    Graag hoor ik van u.

    Met vriendelijke groeten
    Sanne van der Kooi

    • Claudia

      Hallo Sanne,

      Bedankt voor je reactie en leuk dat je de oefeningen handig vindt.
      Bij dit soort problemen, zoals de stijve schouder is het eigenlijk belangrijk om te weten waar de stijve schouder vandaan komt. Zodra de oorzaak bekend is kun je ook veel gerichter trainen en weet je wat wel en niet te doen. Misschien kan een goede osteopaat je hier ook advies over geven zodra ze je paardje behandeld hebben.

      Grtjs Claudia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *