Kun jij de beweging van de voor- en achterbenen van je paard voelen?

Hoe beweeg je nu op de juiste manier mee met het paard wanneer je erop zit? Onze zit en houding is de belangrijkste hulp die we kunnen inzetten bij het rijden en voordat we het paard ermee willen gaan beïnvloeden is het goed dat we eerst ontspannen kunnen meebewegen en kunnen voelen wat die benen onder ons doen.

Deze oefeningen kun je in de rijbak doen, maar ook wanneer je een buitenrit maakt. Ideaal kun je deze uitvoeren aan een longe zodat je alleen maar op jezelf hoeft te letten.

Waarom?

Je leert zo goed mogelijk met je paard mee te bewegen en het paard niet in zijn bewegingen te hinderen. Daarnaast leer je je hulpen uiteindelijk veel beter timen.

De oefeningen helpen je ook om te voelen en te ontspannen,  zodra je namelijk teveel aanspant, kun je niet meer voelen en is dat dus een signaal dat je meer moet ontspannen in je zit en benen.

 

Voel de bewegingen van de voorbenen
  • Ga op je paard zitten (met of zonder zadel) en laat je benen losjes hangen. Bedenk maar dat het natte dweilen zijn
  • Zodra het paard zijn linker voorbeen op de grond zet, zakt je linker knie iets naar beneden
  • Zodra het paard zijn rechter voorbeen op de grond zet, zakt je rechter knie iets naar beneden
  • Het optillen van het voorbeen kun je voelen doordat je knie dus iets wordt opgetild
  • Concentreer je eerst op één voorbeen en als je dat ritme te pakken hebt op het andere voorbeen
  • Met je knieën loop je dus mee in het ritme van de voorbenen van je paard
  • Draf doorzitten-> je knieën zakken om en om (hetzelfde gebeurt met de voorbenen als in stap, maar dan sneller..), het gevoel alsof je achteruit fietst

 

Voel de bewegingen van de achterbenen  
  • Ga op je paard zitten (met of zonder zadel) en laat je benen losjes hangen. Bedenk maar dat het natte dweilen zijn
  • Zodra het paard zijn linker achterbeen op de grond zet, beweegt je linker zitbeenknobbel (en je heup) wat omhoog (en iets naar achteren)
  • Zodra het paard zijn linker achterbeen optilt en naar voren beweegt, gaat je linker zitbeenknobbel (en je heup) wat naar beneden (en iets naar voren)
  • Zodra het paard zijn rechter achterbeen op de grond zet, beweegt je rechter zitbeenknobbel (en je heup) wat omhoog (en iets naar achteren)
  • Zodra het paard zijn rechter achterbeen optilt en naar voren beweegt, gaat je rechter zitbeenknobbel (en je heup) wat naar beneden  (en iets naar voren)
  • Met je zitbeenknobbels loop je dus mee in het ritme van de achterbenen van je paard
  • Concentreer je eerst op één achterbeen als je dat ritme te pakken hebt op het andere achterbeen
  • Het moment dat het paard zijn achterbeen optilt is ook het moment om met jouw been te drijven en het achterbeen eventueel meer onder de massa te vragen
  • Maak gebruik van een helper die aangeeft met “nu” wanneer het achterbeen opgetild wordt

 

Combineer daarna de beweging van voor-en achterbenen

In stap: voel je dat je rechterknie zakt en vervolgens je rechter zitbeenknobbel naar beneden en iets naar voren komt. Eerst zet het paard zijn rechter voorbeen op de grond en tilt daarna meteen zijn rechter achterbeen op. Voel daarna het ritme van de linkerkant en uiteindelijk het hele verloop van de stap.

 

 

In draf: voel je dat je linkerknie zakt en op hetzelfde moment je linker zitbeenknobbel naar beneden komt. Het linker achterbeen is in de lucht en het linker voorbeen staat op dat moment op de grond. Voel daarna het ritme van de rechterkant en uiteindelijk het hele verloop van de draf.

Het is best lastig en de één voelt het van nature en de ander alleen door veel oefening, maar uiteindelijk hebben jij en je paard er veel profijt van!

 

 

(Visited 614 times, 1 visits today)