Mobilisatie Oefeningen voor paarden met – of een historie van – Rugpijn

Uit diverse studies uitgevoerd door de faculteit diergeneeskunde aan de Universiteit van Michigan is gebleken dat rugpijn bij paarden er voor zorgt dat een aantal belangrijke rugspieren niet meer naar behoren werken. Deze spieren zorgen voornamelijk voor het stabiliseren van de tussenwervelverbindingen. 

Dat klinkt eigenlijk logisch, het paard heeft pijn en gebruikt door de pijn de rugspieren anders. Wat minder logisch klinkt, is dat zelfs nadat de rugpijn verdwenen is, deze spieren niet automatisch weer opnieuw gebruikt en geactiveerd worden.

Om deze spieren weer te activeren dient het paard specifieke oefeningen uit te voeren.
De Amerikaanse dierenarts Dr. Hilary Clayton heeft in samenwerking met fysiotherapeute Dr. Narelle Stubbs onderzocht welke mobilisatie oefeningen het beste effect hadden. Met een groep lespaarden oefenden ze gedurende drie maanden, vijf dagen per week diverse mobilisatie oefeningen. Ten opzichte van voor het gebruik van de oefeningen, vertoonden de paarden een significante toename in rugspieren ter hoogte van de borstkas en de lendenen.

 

Mobilisatie oefeningen (wortel stretches)

Volgens Dr. Hilary Clayton zijn de ‘wortel stretches’ de belangrijkste oefeningen om te doen omdat deze oefeningen echt wat bijdragen. Het paard volgt een gecontroleerd bewegingspatroon om de tussenwervelverbindingen te versoepelen en om de spieren te verstevigen die zorgen voor beweging en stabilisatie van deze tussenwervelverbindingen.

De drie oefeningen die zij voorschrijft zijn:

  • Nekrondingen: 
    – Kin van het paard richting de borst, flext de bovenkant van de nek
    – Kin van het paard tussen de knieën
    – Kin tussen de onderbenen

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Buigingen:
    – Kin tot aan de singelplek buigt de nek
    – Kin tot aan de flank buigt de nek én de rug
    – Kin tot aan de onderbenen van de achterhand buigt de nek, de rug en activeert de bekken stabilisatoren en de buikspieren

 

 

 

 

 

 

 

  • Rekken:  na het uitvoeren van de bovenstaande oefeningen is het goed om als ontspanningsoefening het paard te vragen de nek zo ver mogelijk naar voren uit te rekken als mogelijk.

 

 

 

 

 

 

Hoe aan te leren? en Randvoorwaarden
  • Zorg er altijd voor dat je paard in balans staat en in het begin is het handig om een wand of muur te gebruiken om te voorkomen dat je paard met zijn achterhand weg draait.
  • Je kunt paardenkoekjes of snoepjes of gewoon stukjes wortel gebruiken en draag bij voorkeur handschoenen (van leer)
  • Zorg dat je op een veilige plaats gaat staan en gemakkelijk weg kan wanneer nodig, vooral in het begin is het voor het paard vaak moeilijk om zijn balans goed te houden
  • Houd de reactie van je paard altijd goed in de gaten wanneer je de oefeningen uitvoert
  • Let op! wees in het begin blij met kleine vorderingen in de juiste richting. Bouw het langzaam uit (jij kunt ook niet in één keer je been in je nek leggen)
  • Probeer de positie telkens 3 seconden vast te houden en laat na iedere poging de spieren even ontspannen
  • In het begin zul je merken dat je paard bijvoorbeeld links de oefeningen beter uitvoert dan rechts, dat is normaal en door verdere oefening zal links en rechts steeds wat meer gelijk uitgevoerd worden
  • Herhaal de nekrondingen ideaal gezien 3-5 keer per dag
  • Herhaal de buigingen 3-5 per kant
  • Om meer ‘core-stability’ te krijgen kun je ook oefenen met balance boards waar je je paard op kunt zetten

 

Dr. Clayton raad deze oefeningen ook aan voor jonge paarden om hen voor te bereiden op het werk onder het zadel, voor paarden in het algemeen om prestaties te verbeteren, rugproblemen te genezen en te voorkomen en aan paarden welke aan koliek zijn geopereerd (begin pas minstens een maand na de operatie met de oefeningen).

Bron: http://equimed.com/health-centers/fitness-and-conditioning/articles/dynamic-mobilization-exercises-for-horses en http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2010.00322.x/abstract