Opbouw van de spieren

Leisering's_Atlas_of_the_Anatomy_of_the_Horse_MusclesDe laatste tijd heb ik mij verdiept in het hoe en wat rondom het opbouwen van spieren voor paarden.

De juiste spieren ontwikkelen is heel belangrijk, vooral wanneer we het paard als rijpaard willen gebruiken. Het paard is er tenslotte niet op gemaakt om een ruiter te dragen. Maar hoe zorg je voor verantwoorde spieropbouw? blessures moeten we uiteraard zien te voorkomen.

Hoe werken spieren?

De spieren waar we mee werken bij de training van ons paard, zijn de skeletspieren. De andere spieren zorgen voor beweging van de organen. Een spier bestaat uit spierbundels en elk van deze spierbundels is vervolgens weer opgebouwd uit spiervezels (en deze vervolgens weer uit fibrillen).

Spieren wekken beweging op doordat ze op verschillende manieren samentrekken en werken samen in ketens.


Verantwoorde opbouw van spieren hangt onder andere samen met:
  • Spiervezels van een arabier zijn anders dan die van een quarter
  • Soepelheid van de spieren. Door spieren langer te maken worden ze soepeler, rek-en strekoefeningen helpen hierbij. Correct uitgevoerde, logische opvolgende oefeningen zorgen hier feitelijk voor
  • Hoeveelheid samentrekkingen van de spieren en intensiteit. Bij voorkeur korte aanspanningen gevolgd door ontspanning. In de trainingsessie zelf dus ook ruimte laten voor ontspannen stappen
  • Zoveel mogelijk weidegang of ruime paddock met voldoende ruwvoer
  • Rust tussen trainingen in om te herstellen, heel belangrijk om overbelasting te voorkomen. Rust betekent niet meteen, niks doen. Op een weide beweegt een paard vaak ook niet voldoende. Beter is wandelen evt. ook op harde ondergrond, bij voorkeur naast het paard. Uiteraard is 1 dag in de week, alleen weide of een flinke poetsbeurt ook goed
  • 2 dagen intensievere training gevolgd door dag rust of lichtere training geeft meestal een goed resultaat
  • Stap voor stap te werk gaan! (vooral bij jonge paarden) en ook rekening houden met met pezen en banden, deze hebben langer de tijd nodig om op te bouwen dan spieren. (Spieropbouw, maar ook versterken van banden en pezen duurt langer naarmate het paard ouder is)
  • Goede warming-up en cooling down

Voeding

Spierproblemen kunnen komen door teveel krachtvoer (en de suikers en zetmeel die hier in zitten). Ook het geven van supplementen voor het vergroten van spieropbouw zonder deskundige begeleiding (bijvoorbeeld van een dierenarts of voedingsdeskundige) is geen aanrader. Wel kun je op een natuurlijke manier de spieren van je paard wat meer voeden.

Voer je krachtvoer, dan is het beter dit niet binnen 4-5 uur te geven voor de training of prestatie.

De opname van suikers uit het voer, remt namelijk het gebruik van vetzuren en juist vetzuren zorgen voor langere prestaties. Dus beter achteraf voeren.
Bron: www.annekehallebeek.com (dierenarts/specialistpaardenvoeding


Spiertonus

Leer de spieren van je paard kennen door te voelen. Een goed moment is tijdens de poetsbeurt. Een spier moet soepel maar stevig aanvoelen. Een beetje vergelijkbaar met een kipfilet. Niet echt een drilpudding, maar ook niet als beton. Door regelmatig de spieren te voelen, heb je sneller door als er wat mis is.

Voelen de spieren als beton dan kan het zijn dat ze verzuurd zijn. Houdt hier rekening mee bij de training en ga wat stappen of masseer eventueel de spieren. Tips voor het masseren vind je hier: http://www.dehoefslag.nl/tip/masseren of volg een paardenmassagecursus. Ik heb het zelf gedaan en het is een aanrader!


Zie ook:

– Hoe maak ik een geschikt trainingsschema voor mijn paard?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *