Basisoefening 1 – Vertrouwen opbouwen/Friendly game

Deze oefening is met recht de eerste oefening waar je mee begint. Want wanneer je paard je niet vertrouwt of je vriendelijke bedoeling niet accepteert, kun je ook niet verder met andere oefeningen. Een angstig of wantrouwend paard staat niet open om te leren of om met ons te communiceren en zal continue op zijn hoede zijn. Het vertrouwen van het paard moet je verdienen. Vertrouwen opbouwen kost tijd, neem deze tijd en ga niet forceren.


Belangrijke Principes

Ritme, ontspanning en terugtrekken. Dit wil zeggen dat je beter vriendelijke, rustige ritmische bewegingen kunt gebruiken in plaats van plotselinge, onregelmatige bewegingen en dat je ontspannen en vriendelijk moet blijven doorgaan tot je paard weer ontspannen is. Als je paard problemen heeft met een bepaald iets of met een bepaald gebied, ga dan terug – ‘retreat’, wat het volgende betekent: – Ga langzamer of ga terug. Hiermee bewijs je het paard dat je bedoeling vriendelijk is en dat je te vertrouwen bent en je niets forceert als het paard aangeeft er moeite mee te hebben.

Tip: Door op je eigen ademhaling te letten en heel langzaam via je neus je in-ademhaling tot in je buik te voelen en vervolgens door je mond uit te ademen, wordt je zelf heel rustig en ga je niet te snel.


Aanraking met je handen
  • Laat het paard stilstaan met doorhangend touw
  • Voordat je het paard gaat aanraken, kijk je of het paard jouw hand wil aanraken met zijn neus (dit kun je zien als een manier van begroeting. Zoals wij anderen een hand geven)
  • Begin aan één kant van het paard en ga naast de schouder van het paard staan
  • Aai met je hand rustig over de schouder en nek van het paard
  • Kijk terwijl je het paard aanraakt of het paard ontspant -> Let daarbij op een zachte uitdrukking in de ogen, knipperende ogen (wanneer een paard niet knippert, is het onzeker/angstig), een laaghangend of gelijkmatig hangend hoofd, geen spanning in het paard, regelmatige ademhaling en eventueel een zucht of een paard wat kauwt en zijn lippen likt.
  • Aai met je hand over de rug, hele romp, buik, benen en achterhand. Reageert het paard met spanning op een bepaald gebied (dus verliest hij de ontspannen houding), ga dan terug met je hand naar het vorige gebied en probeer het langzaam opnieuw
  • Probeer uiteindelijk je paard overal aan te raken, zelfs onder zijn staart, in de mond etc.
  • Het is heel normaal als het paard zich niet in 1 keer overal laat aanraken. Sommige gebieden vereisen veel geduld. Onthoud hoe ver je hebt kunnen gaan en probeer iedere keer wat verder te gaan
    Besteed aandacht aan beide kanten van het paard, het kan voorkomen dat het paard aan de ene kant van zijn lijf alles prima vindt, maar aan de andere kant veel angstiger is

Aanraking met stick of zweepje
  • Naast aanraking met je handen is het erg gemakkelijk als het paard ook aanraking met een zweepje of ‘stick’ accepteert. De zweep of stick wordt in de verdere oefeningen en ontwikkeling van je paard veel gebruikt als hulpmiddel.
  • Hanteer de bovenstaande stappen net zoals bij de aanraking met je handen, maar gebruik nu het zweepje of de stick
  • Laat het paard angst zien voor de zweep of stick, ga dan niet door, maar beweeg de zweep van het paard af
  • Wanneer het paard niet stil kan blijven staan, is dit vaak een teken dat het paard angstig is
  • Loop terwijl je de zweep voor je houdt zelf achteruit en neem het paard rustig mee aan het touw terwijl je achteruit beweegt
    Gaat het aanraken goed en gebruik je een ‘stick met string’ (carrotstick met touwtje eraan)? probeer dan eens of je het touwtje over het paard zijn nek en lijf kunt gooien
  • Let op dat je je niet stiekem (te zacht) gaat gedragen om het paard niet angstig te maken.
  • Het is niet erg als het paard toch wat angstig wordt, door de angst goed te kunnen oplossen vergroot je het zelfvertrouwen

Aanraking met ons als ruiter, paraplu’s, plastic, etc.

Zadelmak maken en de mens accepteren in de positie van ruiter is ook onderdeel van het opbouwen van vertrouwen/Friendly game. Je kunt namelijk ook je paard op die manier laten wennen aan dekjes of pads, je zadel en JEZELF op de rug van het paard. Ook al is je paard al jaren onder het zadel, toch is het niet verkeerd om te blijven checken of je paard het echt ok vindt dat je een zadel oplegt en op het paard gaat zitten.

  • Door eerst de voorgaande zaken vanaf de grond te oefenen heb je al veel vertrouwen bij je paard gewonnen en ken je de reactie en lichaamshouding van je paard (gespannen/ontspannen)
  • Je kunt vervolgens met je armen over de rug van het paard leunen, half over het paard heen hangen, op het paard liggen, één been over het paard en vervolgens helemaal op het paard gaan zitten
  • Blijf jezelf en het paard uitdagen door ook met andere zaken vertrouwen op te bouwen, zoals: een paraplu, zeil, plastic, afzetlint, tonnen, emmers, klappende mensen enge schuurtjes etc.

Houd in je achterhoofd: Ritme, Ontspanning, terugtrekken en opnieuw benaderen. Wanneer het paard je respecteert en jij rustig bent en geen angst laat zien zal het paard je overal volgen.

Continue gebruiken

Het is goed om deze oefening te blijven gebruiken. Je kunt hiermee jezelf en het paard bijvoorbeeld aan het begin van je training goed ontspannen. Ook is bewuste regelmatige aanraking heel goed omdat je daarmee ook afwijkingen zoals bijvoorbeeld zwellingen of gespannen spieren kunt voelen.

Tijdens een training kun je deze oefening ook gebruiken als ontspanningsmoment/pauze of een moment van bezinning voor jezelf als je zelf even moet bedenken hoe je verder wil gaan. Ook helemaal niets doen of vragen aan het paard en samen gewoon ontspannen ‘zijn’, is ook een vorm van ‘Friendly’.


Meer info

Ondanks de bovenstaande lap tekst is er nog véél meer wat interessant is om te weten over deze basisoefening. Heldere uitleg ook met beeld vind je via de dvd’s van Parelli. Maar ook andere paardentrainers beschrijven ‘Aanraakoefeningen’ in een soort gelijke stijl.

 


Zie ook:

– Basisoefening 2 – Wijken voor aanraking/Porcupine game
– Basisoefening 3 – Wijken voor beweging/Driving game
– Basisoefening 4 – Voorwaarts-Achterwaarts/Yo-Yo game
– Basisoefening 5 – Volte/Circling game
– Basisoefening 6 – Zijwaarts/Sideways game
– Basisoefening 7 – Omgang angst/Squeeze game

 

(Visited 2.737 times, 2 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *