Rijden met je hoofd erbij

Het is best wel ingewikkeld om je hoofd recht op je lichaam te houden en je nek niet te veel aan te spannen. Dat vind ik tenminste….
Tijdens het rijden kreeg ik regelmatig last van een stijve en pijnlijke nek. Ik merkte aan mijn nek dat ik de neiging had om deze te veel aan te spannen en ben eens gaan onderzoeken waar dit vandaan kwam. 

Hoofd als een bowlingbal 

Blijkt dat het hoofd van een volwassen mens ongeveer 8% van zijn totale lichaamsgewicht weegt. Dat komt al gauw neer op 6 kilo. Feitelijk dus zoveel als een bowlingbal.
Dat gewicht zeul je de hele dag mee en dat ook nog bovenop je nek.

Je kunt je misschien nu al wel voorstellen dat er met je nek en bovenste deel van je rug gebeurt, wanneer de positie van je hoofd niet recht op je nek is. Dan moeten je nek- en rugspieren hard werken om te voorkomen ‘dat de bal valt’. Meestal merk je niet dat je lichaam bezig is met een balanceer-act, het autonome zenuwstelsel controleert dit voor ons en past zo nodig aan, maar intern kost het je lichaam wel degelijk moeite.

Wanneer je hoofd- en nekpositie niet goed is, kun je tijdens het rijden de bewegingen van het paard niet goed blijven volgen. Ook kun je je hoofd niet gemakkelijk van links naar rechts draaien en misschien nog wel het meest vervelende, door de drukkende zwaartekracht zit je ook zwaarder in het zadel.

 

Voordelen van de juiste houding

Goede hoofd-en nekpositie zorgt ervoor dat je maar een minimum aan spierkracht nodig hebt om je hoofd recht te houden. Je skelet is daardoor in staat om het meeste werk te doen. Ook kun je met de juiste houding je ruggengraat helemaal verlengen tot aan je hoofd. Dit voelt gemakkelijker en is ook gemakkelijker voor je eigen lichaam en dat van je paard.

 

Oefeningen!
  1. Om een goede positie voor je hoofd te vinden, beweeg je langzaam je hoofd van links naar rechts terwijl je je hoofd tegelijkertijd van voren naar achteren beweegt. Voel wanneer je je hoofd zo vrij mogelijk kunt bewegen, dat is de juiste positie!
  2. Om je nek maximaal te kunnen uitstrekken, kun je bedenken dat je net als een paard je oren wil spitsen of dat je Spock bent van Startrek en je de punten van je oren rechtop moet houden
  3. Laat je hoofd als het ware op je nek ‘drijven’
  4. Ook kun je je hoofd en nek maximaal naar voren bewegen, zodat je kin op je borst komt en daarna langzaam je hoofd en nek zo ver mogelijk naar achteren brengen. Nu laat je je hoofd en nek weer ontspannen omhoog komen tot daar waar het goed voelt en je zal merken dat dit recht op je romp is.
  5. Kijk je tijdens het rijden veel naar beneden, focus dan om de zoveel tijd even op het klepje van je cap. Hierdoor komt je hoofd meteen wat rechter
  6. Kaakoefeningen die horen er eigenlijk ook bij, want vaak betekent spanning in je nek ook spanning in je kaak. Om je kaak te ontspannen kun je het volgende doen:
    – open je mond een klein beetje en beweeg je onderkaak van voren naar achteren
    – open je mond een klein beetje en laat je onderkaak vallen en breng je onderkaak weer omhoog alsof je een vis nadoet.
    – open je mond een klein beetje en laat je onderkaak van links naar rechts bewegen

Succes…..enne houd je hoofd erbij!!

 

Gebruikte bronnen: http://www.meershoek-osteopathie.nl/extra-informatie.html, centered riding2, Sally Swift

 

(Visited 193 times, 1 visits today)