Travers

Travers, dé oefening voor de verzameling.

Wanneer je met Travers wil gaan beginnen is het belangrijk dat de basis communicatie met je paard goed is, zodat jij het paard begrijpt en het paard jou (zie Basis grondwerkoefeningen) en het paard de voorgaande 5 oefeningen al voor 75% beheerst.:

 

 

De werking van de (academische) kaptoom, Oefening 1
Het aanleren van stelling en buiging in stilstand, Oefening 2.,
LVO op de volte, oefening 3,
Rechtuit met buiging, oefening 4,
Schouderbinnenwaarts oefening 5 

 

De zesde stap

Vanuit de vorige stap (Schouderbinnenwaarts), waarbij het paard geleerd heeft om meer gewicht op te nemen met zijn binnenachterbeen en meer schoudervrijheid te ontwikkelen in zijn buitenvoorbeen, kunnen we nu het paard leren om meer gewicht op te nemen met zijn buitenachterbeen en wat meer schoudervrijheid te krijgen in de binnenschouder.

 

 

 

Voordelen voor het lichaam
  • Travers zorgt ervoor dat de achterbenen gelijkmatig leren om de achterhand te dragen en vooruit te stuwen. Doordat de achterbenen meer gewicht moeten gaan dragen worden de spieren sterker, net als bij gewichtheffen.
  • De schouders van het paard kunnen vrijer bewegen. Dit komt omdat het paard in deze oefening het buitenachterbeen meer onder het zwaartepunt leert zetten, waardoor dit buitenachterbeen meer gewicht opneemt en dus beter draagt. Door dit effect worden de schouders meer gelift en is met name het binnenvoorbeen meer ontlast en kan dit vrijer bewegen.
  • Het paard gaat door deze oefening automatisch meer het gewicht verplaatsen naar de achterhand
  • Ieder paard heeft verschil in het gebruik van zijn benen. Het ene achterbeen is stijver dan het andere en het ene voorbeen wordt meer belast dan het andere. Travers zorgt ervoor dat het paard soepeler wordt in het gebruik van het stijve achterbeen en ook het meest belaste voorbeen, meer schoudervrijheid krijgt en minder belast wordt.
  • Kent het paard deze oefening eenmaal, dan zijn de vervolgoefeningen zoals Renvers, Appuyement (half pass) gemakkelijk aan te leren omdat het lichaam hierbij feitelijk dezelfde vorm aanneemt.

 

 

Zie ook:

Oefening 1: het aanleren van de werking van de kaptoom
Oefening 2: Stelling en buiging in stilstand
Oefening 3: LVO op de volte
– Oefening 4: Rechtuit met buiging
– Oefening 5: Schouderbinnenwaarts
Gymnastiseren