Voordelen van trainen met cavaletti en sprongetjes

cavalettiDoor balken, cavaletti en sprongetjes te gebruiken kun je je paard nog beter trainen. Het zorgt namelijk voor een afwisselende training, een betere lichaamscoördinatie en goede spieropbouw. De spieren die hiermee getraind worden zijn vooral de borst-, buik- en rugspieren.

Door het lopen over balken en cavaletti leert het paard onder het lopen om zijn borstkas omhoog te brengen waardoor ook zijn schoft en zijn rug omhoog komt. In feite is het fitness ‘bodypumpen’ voor paarden. Weten hoe je deze middelen goed in kunt zetten?

 

Benodigdheden
  • 4 of 5 balken (springbalken). Heb je deze niet? Ga naar de bouwmarkt en koop wat houten palen (let er wel op dat deze niet te ruw of te scherp zijn)
  • Cavaletti-kruizen. Deze zijn er echt voor gemaakt en zijn ontzettend handig. Heb je deze niet? Ben dan creatief, misschien kun je jerrycans gebruiken om onder de balken te leggen.
  • Zelf gebruik ik ook pionspringlepels in combinatie met een plastic bloempot (zie plaatje). 
  • Hindernismateriaal. Heb je dit niet? Doe opnieuw een beroep op je eigen creativiteit. Je kunt ook pionnen of jerrycans gebruiken om balken op te leggen.

Wanneer je gebruikt maakt van pionnen etc. is dit extra handig bij het longeren. Je hebt dan geen hindernispalen die in de weg zitten.


Oefeningen met balken en cavaletti

De balken leg je gewoon op de grond (gebruik bij voorkeur 4 of 5 balken achter elkaar)
De cavaletti stel je in op een hoogte van ongeveer 15-20 cm van de grond

  • In stap: leg de balken achter elkaar ongeveer 80 cm uit elkaar (1 stap of 3 voetlengtes) en laat je paard erover heen stappen
  • In draf: leg de balken ongeveer 100 cm uit elkaar (1,5 flinke stap of dik 4 voetlengtes) en laat het paard erover heen draven
  • In galop:  leg de balken ongeveer 250-300 cm uit elkaar (3 flinke stappen of 9-11 voetlengtes) en laat het paard erover heen galopperen

Je kunt bovenstaande oefeningen ook doen door de balken in een gebroken lijn of op een cirkel te leggen
Je kunt de balken bij de cavaletti ook om en om verhoogd leggen zodat het paard goed door het midden leert lopen


Oefeningen met sprongetjes
  • In-uitjes:                                       zet 2 of 3 sprongetjes neer met een afstand van ongeveer 300 cm er tussen (3 flinke stappen of dik 9 voetlengtes)
  • Balken + sprongetje:                  leg eerst wat balken neer ongeveer 100 cm uit elkaar (1 stap of dik 3 voetlengtes) en laat het paard erover heen draven en vervolgens een sprongetje. Houd wel ongeveer 100 cm (dik 3 voetlengtes aan tussenruimte voordat je het sprongetje neerzet.
  • Sprongetjes op de cirkel:          zet je cirkel uit met middelpunt bijvoorbeeld vanuit X. Zet vervolgens op de A-C lijn aan de ene zijde van X een sprongetje en aan de andere zijde

*! Afstanden van de balken hangen af van de grootte en de bewegingen van het paard. Groter en/of ruimer bewegend paard grotere afstand ertussen. Wanneer het paard gewend is aan de oefeningen kun je eventueel wat spelen met de afstand zodat het paard leert om juist de passen te vergroten en te verkleinen.


Uitgangspunten
  • Je kunt al deze oefeningen en vele andere, rijdend of tijdens het longeren doen. Bij het rijden is het belangrijk recht vooruit te blijven kijken en niet naar beneden
  • Wanneer je paard al ervaring heeft met balken, cavaletti en sprongetjes en hier rustig (heel belangrijk) overheen gaat, dan kun je de onderstaande oefeningen inzetten
  • Heeft je paard nog geen ervaring hiermee en is hij angstig, dan adviseer ik je om dit eerst op te lossen en vooral niet je paard er overheen te FORCEREN. De oefeningen verliezen dan namelijk hun goede werking, want een bang paard verstijfd en gebruikt dan niet meer de juiste spieren. Zie hiervoor Basis Grondwerkoefeningen
  • Doe niet teveel in één sessie en max 20 min achter elkaar, vooral als je paard er niet aan gewend is doe je er goed aan het langzaam op te bouwen om zo blessures te vermijden. Cavaletti en sprongetjes zijn behoorlijk inspannend
  • Als je paard de balken blijft aantikken controleer dan de afstand en pas deze eventueel aan
  • Verliest je paard het ritme dan kan het zijn dat je teveel gedaan hebt
  • Bouw de moeilijkheidsgraad geleidelijk wat op over de weken
  • 1 x in de week als toevoeging aan je trainingsschema is optimaal. Soepele spieren opbouwen kost nu eenmaal tijd
  • Doe een goede warming-up. Stap en draaf het paard van tevoren minimaal 15 min warm en eindig met een goede cooling-down. Laat de spieren na inspanning langzaam afkoelen door goed uit te stappen

Vb filmpjes 

Cavaletti training:

How to space cavaletti

A simple three part gymnastics exercise: for your horse


Zie ook:

– Hoe maak ik een geschikt trainingsschema voor mijn paard?
– Opbouw van de spieren

(Visited 2.900 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *