Waarom Warming up belangrijk is

Het begin van de trainingssessie met je paard, ‘de warming up’ is erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat het lichaam wordt voorbereid op inspanning en dat spieren, pezen en gewrichtsbanden beter gebruikt kunnen worden. Het risico van blessure vermindert hierdoor. De warming up is ook de fase waarin we de reactie op de hulpen testen. Reageert het paard op onze zit, been – en teugelhulpen?

 

Reacties van het paardenlichaam

De warming up bereid het lichaam in 10 tot 15 min (of langer afhankelijk van het paard, het weer en je doel) voor op inspanning. De hartslag wordt omhoog gebracht waardoor er meer bloed gaat stromen door het lichaam. Ook verandert de bloedsomloop en gaat er meer bloed naar de actieve spieren en minder bloed naar de organen. Ook de ademhaling verloopt sneller en meer zuurstof gaat naar de longen en de spieren.

(Wist je trouwens dat een paard alleen door de neus kan ademhalen? Een goede reden des te meer om de neusriem nooit te strak aan te snoeren!)

Deze lichaamsprocessen hebben tijd nodig, daarom is het belangrijk om de intensiteit van de beweging langzaam op te bouwen. Doordat het paard spieren aanspant worden deze warm. De lichaamstemperatuur neemt hierdoor toe met 1 of 2 graden en door deze toename kunnen de spieren nog beter aanspannen en worden de ligamenten en pezen soepeler. Een aantal minuten draf of galop zorgt voor de toename in lichaamstemperatuur.

Is je paard al wat ouder of minder gezond? Dan is een goede warming up des te meer belangrijk om verdere problemen te voorkomen.

 

Tips voor tijdens de Warming up


Gebruik de stap!
Afhankelijk van de leeftijd van het paard, de faciliteiten, het weer, eventuele blessures en wat je van plan bent te gaan trainen is het belangrijk om sowieso minimaal 10 minuten te stappen. De stap heeft vele voordelen en is in de klassieke rijkunst niet voor niets ‘de koningin van de gangen’.  Het stappen activeert de spieren, stretcht de gewrichtsbanden en pezen en zorgt ervoor dat de gewrichten gaan bewegen zodat deze gesmeerd worden.

Volte vergroten en verkleinen
Is een hele goede oefening om mee te nemen in de warming up omdat het paard hiermee de spieren aan de binnenkant moet aanspannen en de spieren aan de buitenkant moet stretchen. heeft je paard van zichzelf niet zo’n goed tempo dan doe je er goed aan om eerst lange lijnen te rijden. Deze zorgen namelijk automatisch voor meer tempo.

Niet meteen rijden
In plaats van direct te rijden kun je ook voordat je opstijgt eerst even longeren, werken aan de hand of wandelen met je paard. Dit zorgt ervoor dat je eerst de rug van je paard soepel kunt maken voordat je er op gaat zitten.

Lange teugel
Geef het paard de eerste paar minuten even de gelegenheid om zich lang te maken en de spieren wat te rekken en strekken en probeer het paard met stelling en buiging zich rond te laten maken.

Test de reactie
Zoals een piloot in de cockpit checkt of alle systemen werken en klaar zijn voor vertrek, zou je als trainer en ruiter van je paard moeten checken of je paard licht reageert op je hulpen. Kan het paard soepel wat versnellen en komt het ook weer terug zodra gevraagd? Is dit niet het geval dan is het verstandig om hier eerst aan te werken of desnoods je plannen aan te passen en bijvoorbeeld in plaats van rijden iets anders te doen.

Ook galop
De milt van het paard geeft rode bloedcellen vrij in de bloedsomloop tijdens intensieve beweging. Deze extra rode bloedcellen zorgen ervoor dat het bloed meer zuurstof kan vervoeren en ook helpt het om melkzuur opbouw te verminderen. Het is daarom aan te raden om de galop mee te nemen aan het einde van je warming up, vooral als je van plan bent om intensievere training te gaan doen. Een korte periode van meer tempo in galop zorgt er al voor dat de milt de rode bloedcellen vrij geeft.


Deels is er info gebruikt hiervoor van: http://practicalhorsemanmag.com/article/structure-ride-fit-safely-27634