Wat Schouderbinnenwaarts voor je paard kan betekenen

Schouderbinnenwaarts is een hele goede gymnastiekoefening voor het paard. Het wordt van oudsher ook wel de ‘aspirine‘ van de dressuur genoemd omdat het veel problemen kan oplossen, mits correct uitgevoerd.

 

Wanneer je met schouderbinnenwaarts wil gaan beginnen is het belangrijk dat de basis communicatie met je paard goed is, zodat jij het paard begrijpt en het paard jou (zie Basis grondwerkoefeningen) en het paard de voorgaande 4 oefeningen: De werking van de (academische) kaptoom, Oefening 1 en Het aanleren van stelling en buiging in stilstand, Oefening 2.LVO op de volte, oefening 3  en Rechtuit met buiging, oefening 4 al voor 75% beheerst.

 

De vijfde stap

Vanuit de vorige stap (rechtuit met buiging), waarbij het paard geleerd heeft om met de juiste lengtebuiging en ontspanning op een rechte lijn te bewegen, kunnen we er nu voor zorgen dat het paard leert om meer gewicht op te nemen met zijn binnenachterbeen en meer schoudervrijheid te ontwikkelen in zijn buitenvoorbeen.

Voordelen voor het lichaam
  • Schouderbinnenwaarts zorgt ervoor dat de achterbenen gelijkmatig leren om de achterhand te dragen en vooruit te stuwen.
  • De schouders van het paard kunnen vrijer bewegen. Dit komt omdat het paard in deze oefening het binnenachterbeen meer onder het zwaartepunt leert zetten, waardoor dit binnenachterbeen meer gewicht opneemt en dus beter draagt. Door dit effect worden de schouders meer gelift en is met name het buitenvoorbeen meer ontlast en kan dit vrijer bewegen.
  • Het paard leert het zwaartepunt meer te verplaatsen naar de achterhand
  • Ieder paard heeft verschil in het gebruik van zijn benen. Het ene achterbeen is stijver dan het andere en het ene voorbeen wordt meer belast dan het andere. Schouderbinnenwaarts zorgt ervoor dat het paard sterker en soepeler wordt in het gebruik van het stijve achterbeen en ook het meest belaste voorbeen, meer schoudervrijheid krijgt en minder belast wordt.

 


afb. van:http://www.klassiekpaardrijden.nl/55/schouderbinnenwaarts.html

 

Zie ook:

Oefening 1: het aanleren van de werking van de kaptoom
Oefening 2: Stelling en buiging in stilstand
Oefening 3: De volte
– Oefening 4: Rechtuit met buiging
Gymnastiseren

 

 

 

(Visited 963 times, 1 visits today)