Renvers

Voordat je begint aan deze oefening

Is het belangrijk dat de Basis Communicatie met je paard goed is, zodat jij het paard begrijpt en het paard jou (zie Basis grondwerkoefeningen). 

en

Dient je paard bekend te zijn met de voorgaande 6 stappen/oefeningen en deze voor 3/4 te beheersen:



Stap Zeven

Vanuit de vorige stappen Schouderbinnenwaarts en Travers, waarbij het paard geleerd heeft om meer gewicht op te nemen met zijn binnen- en buitenachterbeen en meer schoudervrijheid te ontwikkelen voor zijn buiten- en binnenvoorbeen, leren we met deze oefening het paard nog meer in balans en op eigen benen lopen.

Dit vertaald zich uiteindelijk in een beter uitgevoerde Travers en Schouderbinnenwaarts. De oefening wordt Renvers genoemd, maar is niet anders dan de Travers. Het is het spiegelbeeld ervan wanneer langs de wand uitgevoerd.


Voordelen voor het lichaam

  • Renvers heeft feitelijk dezelfde gymnastiserende werking/voordelen voor het lichaam als de Travers.
  • Doordat beter zichtbaar is wanneer het paard over de schouder loopt, is deze oefening de sleutel tot nog meer schoudervrijheid en bewegingsvrijheid in het bekken en de heupen.
  • Het paard leert beter tussen de hulpen te bewegen en het is beter zichtbaar wanneer het paard over de schouder loopt.
  • Het paard gaat door de verzamelende werking automatisch meer het gewicht verplaatsen naar de achterhand
  • Ieder paard heeft verschil in het gebruik van zijn benen. Het ene achterbeen is stijver dan het andere en het ene voorbeen wordt meer belast dan het andere. Renvers zorgt ervoor dat het paard soepeler wordt in het gebruik van het stijve achterbeen en ook het meest belaste voorbeen, meer schoudervrijheid krijgt en minder belast wordt.
 


Ben je benieuwd hoe ook jij dit je paard kunt aanleren?

Ik heb een Online Cursus voor je samengesteld

Zie ook: